Selecteer een pagina

Uw adr veiligheidsadviseur: het toepassen van de 1000 punten tabel

1000 punten tabel adr

Als ADR Veiligheidadviseur krijgen we regelmatig vragen binnen en ook nog wel eens over de 1000 puntentabel. Graag leggen we deze uit.  Bij het vervoer van beperkte hoeveelheden gevaarlijke stoffen in stukgoed kan gebruik worden gemaakt van de zogenaamde 1000-puntenregeling. Vervoer onder deze regeling sluit een aantal eisen van het ADR uit, vandaar dat we ook wel spreken van een beperkte vrijstelling. Dat betekent onderandere dat je als chauffeur onder deze regeling geen ADR diploma nodig hebt. Dit betekent niet dat alle regels van het ADR zijn komen te vervallen. Je vervoert namelijk nog steeds wel gevaarlijke stoffen. Onder de navolgende tabellen vertellen we je wat er nog wel allemaal verplicht is. Deze vrijstelling kan overigens alleen worden gebruikt voor het vervoer van stukgoed, zoals cilinders, grote verpakkingen en IBC’s. De vrijstelling geldt niet voor bulkvervoer (tank- en losgestort vervoer). Dit is geregeld in sectie 1.1.3.6 van het ADR.

Berekening aantal punten

Als er gevaarlijke stoffen worden vervoerd die onder verschillende vervoerscategorieën vallen, moet het aantal punten worden berekend. De hoeveelheid gevaarlijke stof moet worden vermenigvuldigd met de volgende factor; het totaal mag dan niet boven de 1000 punten uitkomen.

Berekening aantal punten

  • Vervoerscategorie 1: Maal 50
  • Vervoerscategorie 2: Maal 3
  • Vervoerscategorie 3: Maal 1
  • Vervoerscategorie 4: Maal 0

De volgende UN-nummers hebben een vermenigvuldigingsfactor van 20: 0081, 0082, 0084, 0241, 0331, 0332, 0482, 1005, 1017

 

Eenheden

Onder hoogst toelaatbare hoeveelheden wordt verstaan:

  • Voor voorwerpen, de totale massa in kilogrammen van de voorwerpen zonder hun verpakking. Voor voorwerpen van klasse 1, netto massa van de ontplofbare stof in kilogram. Voor gevaarlijke stoffen in machines en uitrustingen, zoals omschreven in deze Bijlage, de totale hoeveelheid daarin aanwezige gevaarlijke stoffen in kilogram of liter.
  • Voor vaste stoffen, vloeibaar gemaakte gassen, sterk gekoelde, vloeibaar gemaakte gassen en opgeloste gassen, de netto massa in kilogrammen.
  • Voor vloeistoffen, de totale hoeveelheid gevaarlijke goederen in liters.
  • Voor gecomprimeerde gassen, geadsorbeerde gassen en chemische stoffen onder druk, de waterinhoud van de houder in liters.

Niet meer van toepassing bij vervoer tot en met 1000 punten

 

Wanneer uit bovenstaande berekening volgt dat er niet meer dan 1000 punten ADR geclassificeerde stoffen vervoerd worden dan zijn de volgende hoofdstukken van het ADR niet meer van toepassing (maar de rest dus nog wel)

• Hoofdstuk 1.10, behalve voor gevaarlijke goederen met een hoog gevarenpotentieel van klasse 1 (overeenkomstig 1.10.3.1) en behalve voor vrijgestelde colli van klasse 7 van UN-nummers 2910 en 2911, indien het activiteitsniveau de A2-waarde overschrijdt
• Hoofdstuk 5.3;
• Sectie 5.4.3;
• Hoofdstuk 7.2, met uitzondering van V5 en V8 van 7.2.4;
• CV1 van 7.5.11;
• Deel 8, met uitzondering van:
• 8.1.2.1 a),
• 8.1.4.2 t/m 8.1.4.5,
• 8.2.3,
• 8.3.3, 8.3.4 en 8.3.5,
• hoofdstuk 8.4,
• S1 (3) en (6),
− S2 (1), S4,
− S5,
− S14 tot en met S21 en
− S24 van hoofdstuk 8.5
• Deel 9.

Concreet betekent dat de eis om te rijden met oranje borden komt te vervallen! Ook de eis om schriftelijke instructies aan boord te hebben en om een gevaarsuitrusting bij je te hebben is komen te vervallen.Ook het verbod om het mee nemen van passagiers is komen te vervallen, alsmede de eis om minimaal 12 kilogram poederblussers aan boord te hebben; wel moet er nog steeds een 2 kilogram poederblusser aan boord zijn. En natuurlijk is ook de eis om een geldig ADR-certificaat te bezitten komen te vervallen. Moet je dan helemaal geen kennis hebben van gevaarlijke stoffen? Ja dat wel, de chauffeur dient een ADR Awareness cursus gevolgd te hebben (klik op link).

Heb je nog meer vragen en / of wordt er wel eens meer dan 1000 punten gereden dan dien je te beschikken over een ADR Veiligheidsadviseur (Klik op link).